Etiketten lezen

Je wilt graag gezonde keuzes maken op het gebied van voeding. Maar hoe weet je nu welke producten gezond zijn? In de supermarkt duizelt het je van de producten die claimen Verantwoord en gezond te zijn. Je ziet door de bomen het bos niet meer…

Ik kan je gerust stellen, je bent zeker niet de enige. Fabrikanten doen er alles aan om hun product aan de man te brengen en zijn meesters in het om de tuin leiden van de consument. Ik geef je dan ook graag een aantal tips zodat je snel ziet of een product goed voor je gezondheid is of niet:

  1. Eet zoveel mogelijk pure en onbewerkte voeding. Je hoeft dan ook geen etiket te lezen, lekker handig 😉. Van een paprika, courgette of een kiwi weet je namelijk dat het gezond is!
  2. Vergeet de ‘voedingswaarde’-tabel, kijk naar de ingrediëntenlijst. Het ingrediënt dat als eerste wordt genoemd, zit er het meeste in, enzovoorts.
  3. Weet dat suiker allerlei schuilnamen heeft waar fabrikanten graag gebruik van maken: suiker, fructose, maltose, maltodextrine, galactose, sacharose, dextrose, JA ECHT! Jij denkt dan dat suiker maar 1x voorkomt in het product terwijl er zomaar 4 soorten kunnen zijn toegevoegd.
  4. Kijk hoeveel ingrediënten je herkent of liever, niet herkent. Hoe minder je er herkent, hoe ongezonder het product. Wist je dat sinds wij consumenten kritischer zijn geworden tegenover E-nummers, fabrikanten ze zijn gaan uitschrijven? Dus geen E621 (die moet je sowieso mijden!!) maar mononatriumglutamaat.
  5. Hoe meer ingrediënten, hoe meer bewerkt. Hou als richtlijn aan dat het product maximaal 5 ingrediënten bevat waarvan je dus weet wat het is.
  6. Zorg dat als een product gemaakt is van meel, het volkoren meel is. 
  7. Laat je niet verleiden door de ‘healthy claims!

Met deze simpele tips heb je vrij snel in de gaten welke producten je beter in de supermarkt kunt laten liggen.