Intermittent fasting – mijn experiment

Nieuwsgierig naar de effecten van intermittent fasting, ben ik een paar weken geleden gestart met deze methode.

Jarenlang is de overheersende gedachte geweest dat je vooral moet ontbijten om zo je spijsvertering op gang te brengen. En dat tussendoortjes om dezelfde reden goed voor je zijn. Het liefst een koolhydraatrijke reep. Met mijn huidige kennis over de werking van onze hormonen, weet ik dat dit juist zorgt voor een verstoring van onze hormoonbalans en dat daardoor gezondheidsklachten ontstaan.

Bloedsuikerspiegel
Het eten van (snelle) koolhydraten en veel eetmomenten op een dag, zorgen voor een schommelende bloedsuikerspiegel. En daarmee voor een schommelende energiebalans. Een paar uur nadat je wat hebt gegeten, word je moe, misschien wel trillerig en licht in je hoofd en merk je dat je nú iets moet eten. Koolhydraten! En hiermee begint het proces opnieuw. Eigenlijk word je geleefd door de schommelingen in je bloedsuikerspiegel en eet je veel meer dan je lichaam nodig heeft. Het geeft onrust in je lichaam en daarnaast word je steeds zwaarder.

Vasten
Als je een langere periode achter elkaar niet eet, komt je lichaam in de vetverbranding. Fijn als je wat kilo’s kwijt wilt. Maar een ander voordeel is, dat je je lichaam hierdoor traint om minder afhankelijk te zijn van koolhydraten. Goed dus voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Het hebben van minder eetmomenten, geeft ons lichaam bovendien de tijd om herstelwerkzaamheden te doen. Waardoor je minder last hebt van laaggradige ontstekingen. Dit zijn ontstekingen die je niet voelt, maar die je heel veel energie kosten. Minder eetmomenten geven je dus meer energie.

Zelf merk ik het effect van koolhydraten en suikers meteen. Als ik teveel (snelle) koolhydraten eet, word ik na een tijdje licht in mijn hoofd en krijg ik trillende handen. Dat gebeurt dan in de loop van de middag. Het maakt me onrustig en ik ga steeds op zoek naar eten. Hoewel intermittent fasting veel gezondheidsvoordelen heeft, was ik vooral nieuwsgierig naar het effect van deze methode op mijn bloedsuikerspiegel.

Uit m’n comfort-zone
Eerlijk is eerlijk, langere tijd achter elkaar niet eten, vind ik – zacht gezegd – niet heel aantrekkelijk klinken. Als ik honger voel opkomen en daar geen gehoor aan geef, leidt dat vaak tot een onbedwingbare trek waardoor ik veel te veel ga eten. Hoe moet ik dan 16 uur achter elkaar niet eten…?

Maar onder het mom van practice what you preach, ben ik uit m’n comfort-zone gestapt en ben ik ‘periodiek gaan vasten’. Tussen 19.00 uur en 11.00 uur alleen water, kruidenthee en zwarte koffie. Ontbijt rond 11.00 uur, lunch rond 14.oo uur en diner rond 18.30 uur.

Mijn ervaringen
Ik heb mezelf geen restricties opgelegd voor wat betreft bepaalde voedingsproducten. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je daardoor alleen maar meer verlangt naar die producten. Wel zorgde ik ervoor dat ik drie volwaardige maaltijden at, om geen tekorten op te lopen. Maar omdat ik binnen de 8 uur al drie volwaardige maaltijden at, was er bijna geen tijd om extra te eten. En die behoefte voelde ik ook niet. Het is daardoor dus een mooie methode om minder te snoepen, zonder dat je jezelf restricties oplegt.

Wat me verder echt positief verrast heeft, is dat ik totaal geen last meer heb gehad van een (te) lage bloedsuikerspiegel! Geen lichtheid in m’n hoofd, geen trillende handen of vlekken voor m’n ogen. Geen drang naar zoet of andere snelle koolhydraten. En dat terwijl ik echt wel stevige honger had in de loop van de ochtend. Ook de energiedip die in de middag nog wel eens de kop opsteekt, heb ik geen enkele dag gehad.

Sporten
2 à 3 ochtenden in de week ga ik ’s morgen heel vroeg hardlopen. Nu dus op een nuchtere maag. Dit vond ik wel spannend, wat nu als ik een hongerklop krijg? Ik merkte het effect zeker aan de lage hoeveelheid energie m’n spieren. Het was duidelijk voelbaar dat ik in de vetverbranding zat, mijn tempo lag beduidend lager. Maar ook nu had ik geen last van een te lage bloedsuikerspiegel! En een hypo is (gelukkig) uitgebleven. Ik kon met ontbijten zelfs gewoon wachten tot 11.00 uur.

Dus overall heb ik een hele positieve ervaring met intermittent fasting. Een stabiele bloedsuikerspiegel en daarmee een stabiel energielevel gedurende de dag, is me heel veel waard. Blijf ik het doen? Voorlopig dus wel!

Is deze methode geschikt voor iedereen?  Elk lichaam is anders. Dus nee, deze methode is niet geschikt voor iedereen. Ik zal het mijn cliënten nooit zomaar adviseren, ik zal altijd naar de persoonlijke situatie kijken.

Ben je nieuwsgierig of deze methode jou van je klachten kan afhelpen? Plan gerust een vrijblijvend gesprek met me in om dit samen te bespreken.