Tips voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Hierbij mijn tips voor een stabiele insulinespiegel:

  1. Beperk je tot drie – volwaardige – maaltijden per dag.
    Ben je gewend om de hele dag door kleine beetjes te eten, dan kan dit in het begin best een uitdaging voor je zijn. Maar elke keer dat je iets eet, maakt je alvleesklier insuline aan. Je cellen reageren op den duur niet goed meer op insuline en daarnaast raakt je alvleesklier overbelast. Dat zorgt ervoor dat je lichaam om koolhydraten blijft vragen, want je cellen ontvangen niet genoeg brandstof meer. Daardoor voel jij je onrustig en hongerig of ervaar je de bekende energiedip. De extra koolhydraten die je eet, sla je vervolgens op als vet. Beperk je je tot drie volwaardige maaltijden per dag, dan krijgt je lichaam de juiste hoeveelheid insuline om de maaltijden te verteren en krijgen je cellen de hele dag door voldoende brandstof aangeleverd. Waardoor jij je energiek voelt! Een volwaardige maaltijd is een maaltijd met voldoende groenten, eiwitten, (gezonde) vetten en wat complexe koolhydraten.
  2. Eet complexe koolhydraten
    “Ketogeen-eten” is een hype op het moment. Maar onthoud dat koolhydraten niet slecht zijn! Schrap dus ze niet zomaar uit je menu. Beperk je tot de complexe koolhydraten: groente, fruit, peulvruchten en volkoren producten. Vermijd bewerkte producten en producten waar (toegevoegde) suikers in zitten, omdat die ervoor zorgen dat je teveel insuline aanmaakt.
  3. Eet puur en onbewerkt.
    Oftewel voedsel dat uit de natuur komt. Voedsel waarvan je oma zou weten wat het is. Groente, fruit, noten en zaden, vis en gevogelte, peulvruchten, gezonde vetten, complexe koolhydraten. Hoe meer een product bewerkt is, hoe meer insuline je lichaam maakt bij de vertering.

    Veel succes met de eerste stappen richting een stabiele bloedsuikerspiegel en daarmee met een stabiele hormoonbalans!

    Liefs Karen

CategorieënUncategorized