Tips voor minder stress

Mijn leefstijltips bij een disbalans van Cortisol

  1. Kijk eens kritisch naar alle taken die je op je neemt.
    Schrap de dingen die je niet persé hoeft te doen gewoon van je lijstje. Je zult merken dat veel dingen zichzelf oplossen, ook als je er niets aan hebt gedaan. Vind je dit moeilijk omdat je anderen niet graag teleurstelt? Een ‘Ja’ tegen een ander is een ‘Nee’ tegen jezelf. Ga voor jezelf eens na hoe vrouwen die de regie over hun leven – en dus ook hun stresslevel – hebben, hiermee omgaan en ga leven zoals zij dat doen.
  2. Zorg elke dag voor één of meer momenten waarop je heel bewust even ‘uitcheckt’.
    Een paar minuten per keer is al voldoende. Zorg dat je niet gestoord wordt en sluit je ogen. Het enige dat je hoeft te doen, is je ademhaling volgen. En elke keer dat je merkt dat je afdwaalt met je gedachten, ga je weer met je aandacht naar je ademhaling. Dat is alles! Met deze oefening komt je mind tot rust. Daarnaast leer je erdoor om je gedachten – die heel bepalend zijn voor hoe je je voelt – niet te serieus te nemen. Immers, je hebt gedachten, je bent ze niet. Lastig om een plek te vinden waar je niet wordt gestoord? De WC is hier een zeer geschikte plek voor 😊!
  3. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
    Echt, dit wordt zo onderschat. Door te bewegen, verwerkt je lichaam de stresshormonen die in je lichaam zitten. Tegelijkertijd ga je gelukshormonen aanmaken. Win-win dus! En van die gelukshormonen voel je je niet alleen blijer, je gaat er ook beter van slapen. En dat maakt je weer weerbaarder voor stress. Nog meer win-win! Onthoud wel dat overmatig sporten juist stressvol is voor je lichaam. Als je momenteel heel veel stress ervaart, is het dus niet verstandig om elke dag tot het uiterste te gaan in de sportschool. Luister altijd goed naar je lichaam. Zorg gewoon dat je gedurende dag in beweging blijft en weinig stilzit. Verplaats je zoveel mogelijk wandelend of fietsend en pak de trap. Buiten wandelen – bij voorkeur in een omgeving met bomen – levert je een flinke portie gelukshormonen op. Als je dit een half uur na zonsopkomst doet, is je winst het grootst!
  4. Buig je gedachten om!
    Je gedachten sturen je emoties en hebben daarmee invloed op je stressbalans. Pieker je veel en zie je overal beren op de weg? Dat zorgt voor veel stresshormonen in je lichaam. Zorg dus voor een positieve mindset. Als je merkt dat je een negatieve gedachte hebt, vraag jezelf dan af welke gedachte je gehad zou hebben als je die situatie vanuit vertrouwen zou hebben benaderd:
    ‘Wat ben ik ook een idioot dat ik het wéér niet voor elkaar heb gekregen’  wekt een heel andere emotionele reactie in je lichaam op dan ‘Ik heb het toch maar weer geprobeerd en geef niet op!’  niet waar?!
  5. Neem een magnesium-bad!
    Bij chronische stress heb je een verhoogde behoefte aan magnesium. Zorg dus dat je wat vaker voeding eet waar veel magnesium in zit (bijvoorbeeld groene bladgroenten, cacao, noten, pitten en zaden). Maar wat dacht je daarnaast van een heerlijk bad met magnesiumvlokken! Wedden dat je helemaal tot rust komt?!

Veel succes met het in de praktijk brengen van deze stress reducerende tips. Ik ben benieuwd welke veranderingen je zal ervaren.

Liefs Karen