Hoe eet ik meer groente?

Groente en fruit zijn de basis van een gezond voedingspatroon. Ze zitten bomvol vitamines, mineralen en voedingsvezels die ons gezond en energiek houden. Maar hoe zorg je ervoor dat je elke dag de aanbevolen 250 gram groente binnenkrijgt? Verspreid het eten van de groente gewoon over de hele dag!

TIPS OM MEER GROENTE TE ETEN:

Groente bij je ontbijt
Hoewel de meeste mensen bij het ontbijt niet snel zullen denken aan groente, kan dit een hele goede combinatie zijn! Maak eens een groene smoothie met spinazie of een andere bladgroente, of verstop wat geraspte wortel of courgette in je havermout. Een boerenomelet met roerbakgroente is ook een heerlijke en gezonde start van de dag. 
 
Groente bij je lunch
Zorg dat je bij de lunch een portie groente eet. Neem standaard een soep van gepureerde groente of een salade gevuld met bijvoorbeeld tomaatjes, paprika en linzen. Of beleg je boterham met kaas rijkelijk met tomaat, komkommer, kiemen of een andere rauwkost. 

Groente als tussendoortje
Neem als tussendoortje rauwkost. Tomaatjes, mini-paprika, komkommer, radijsjes, bleekselderij, die je heerlijk met humus of een yoghurtdip kan eten. Als je meer trek hebt in zoet, kies je voor een stuk fruit. Deze tussendoortjes kun je ook makkelijk meenemen als je onderweg bent.

Groente bij je avondmaaltijd
Verstop wat extra groenten in de (pasta)saus en pureer deze eventueel. Of eet standaard een groentesoep als voorafje. Vervang rijst eens door bloemkoolrijst of de pasta door courgette-pasta. En als je geen tijd of zin hebt om dit zelf te maken, geen nood, de meeste supermarkten verkopen het kant-en-klaar bij de groente-afdeling. Lekker makkelijk!

Planning
Zorg voor een planning van wat je gaat eten en maak die zo concreet mogelijk. Daarmee voorkom je dat je plotseling honger krijgt en dan naar een iets ongezonds grijpt, of dat het opeens avond is en je de hele dag nog geen groente hebt gegeten.

Groente eerst
Zorg dat je bij elke maaltijd als eerste je groente eet. Hiermee voorkom je dat genoeg hebt gegeten en je groente laat staan. Maak er daarnaast de gewoonte van dat je alleen extra opschept met groente.