Zoete aardappelsoep

Zoete aardappel is zo’n heerlijke groente! De smaak is echt super en het bevat zoveel goede voedingsstoffen waar je lichaam – en je hormonen – heel blij van worden! Het bevat veel vezels, vitamine B en C, en betacaroteen (waar je lichaam weer vitamine A van maakt), ijzer en selenium, anti-oxidanten.

Voeg een gezonde eiwitbron toe aan de soep en je hebt een volwaardige lunch, waar je lichaam tot aan je diner, tevreden mee is. Als gezonde eiwitbron kun je bijvoorbeeld denken aan een gekookt eitje of 100 gram kikkererwten (of andere peulvruchten).

— Recept —

  • 250 gram zoete aardappel (bataat)
  • 100 ml kokosmelk (liefst zonder toevoegingen, bijvoorbeeld van de Eko plaza)
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • ongeveer 2 cm verse gemberwortel, geraspt
  • klein beetje koksolie
  • 1 limoen

Zo maak je het:

  • Snipper de ui en knoflook en laat even liggen. Rasp de gember. Schil de zoete aardappelen en snijdt ze in stukken van ongeveer 10 cm. Kook een liter water.
  • Bak de ui, knoflook en gember langzaam in een hoge pan in de kokosolie. Zorg dat de olie niet te heet wordt, zodat de knoflook niet verbrandt.
  • Voeg de zoete aardappel toe en vul de pan met water, zodat de zoete aardappel helemaal onder water staat.
  • Kook het geheel ongeveer 10 minuten, totdat je met een vork gemakkelijk in de aardappel kan prikken.
  • pureer het geheel met een staafmixer. Als je de soep te dik vindt, voeg dan (gekookt) water toe.
  • Voeg de kokosmelk en het sap van de limoen toe en roer goed.
  • breng het geheel op smaak met zout en peper (en als je van pittig houdt, met chilivlokken, heerlijk!).
  • Eventueel garneren met wat amandelsnippers en wat koriander.

Geniet ervan!